0 Kč

Váš košík je prázdný

Rozhodujícími údaji pro výběr autosedačky je hmotnost dítěte a přizpůsobení sedačky jeho velikosti. Rozhodně nekupujte příliš velkou sedačku, aby vám vydržela déle a ušetřili jste. Takové rozhodnutí se může vymstít.

Pro novorozence jsou nejvhodnější "vajíčka" ve skořepinách z kategorie 0+ ( skupina I ). Ty se umisťují zády ke směru jízdy. Tato poloha zajišťuje nejvyšší ochranu především s ohledem na nedostatečně vyvinutou dětskou krční páteř a je dobré vozit dítě v poloze proti směru jízdy co nejdéle. 

Pokud máte větší děti, (skupina II/III), vyvarujte se jednoduchým podsedákům bez zádové opěrky a vždy používejte sedačky s opěradly, i když konstrukce umožňuje zádovou opěrku odmontovat. Vždy se rozhodujte pro sedačky s dobře označenými příchytkami na bezpečnostní pásy, které brání špatnému vedení pásu při poutání dítěte, což je pro bezpečnost sedaček kotvených pásy automobilu klíčové. Některé sedačky umožňují polohu vleže – mírné naklonění dozadu, pokud dítě v sedačce spí.

Skupiny autosedaček:

Sedačky jsou rozděleny do pěti skupin, které se určují podle hmotnosti dítěte, nikoliv věku:

 

Některé sedačky jsou určeny pro více hmotnostních skupin najednou:

 

Hmotnostní skupiny nahrazuje směrnice i-Size

Dělení sedaček do skupin pro různě velké děti je rok od roku trochu složitější. Příčinou je existence dvou platných směrnic, které určují kritéria pro homologaci a potažmo povolení dostat autosedačku na trh. Starším standardem je směrnice ECE R44/04, která je s jistými změnami platná již od osmdesátých let. Takto homologované sedačky můžete poznat několika způsoby – například podle oranžového štítku s nápisem ECE R44 nebo podle toho, že ji výrobce nebo prodejce zařadil do jedné z hmotnostních skupin – jde o výše zmíněné tradiční dělení na skupiny 0, 0+, I, II, III a jejich případné kombinace, tedy „rostoucí sedačky“. Tyto takzvané vícerozsahové modely umožňují odnímání nebo připevňování některých svých součástí a tím úpravu pro menší či větší dítě. Sedačky s označením i-Size podléhají normě ECE R129.

Poprvé je bylo možné na trhu zaregistrovat v roce 2013 a na rozdíl od tradičních hmotnostních skupin se řídí výškou dítěte. Směrnice je výsledkem snahy Evropské hospodářské komise OSN zvýšit bezpečnostní standardy pro povolení prodeje autosedaček a zároveň usnadnit jejich instalaci. V současné době je tato směrnice považována za nejvyšší evropský bezpečnostní standard. Její zavádění je postupné, v roce 2013 zahrnovala sedačky odpovídající skupinám 0, 0+ a I, tedy těm pro miminka a batolata do výšky zhruba 105 cm.

V červnu loňského roku vstoupila v platnost druhá fáze směrnice, která tak v současnosti zahrnuje i sedačky pro větší děti (kolem 130 cm). Pohled do výsledkové tabulky naznačí, že modely s certifikací i-Size již dnes tvoří většinu. To je ostatně cílem Evropské hospodářské komise – do budoucna se počítá s tím, že směrnice ECE R44/04 přestane platit. Konkrétní termín zrušení staré normy však dosud není znám.

Důležité je pohodlí dítěte

Vaše dítě v ní stráví dlouhé hodiny, aniž by se mohlo výrazně pohybovat. Mezi jinými věnujte pozornost kvalitě polstrování, ale i výhledu z okénka, které bude mít vaše dítě při umístění sedačky v automobilu. Při nákupu si ověřte, že byla sedačka homologována (to je povinné pro všechny autosedačky uváděné na trh), zvláště důležitá je přítomnost značky R44-04 (nejlépe) nebo R44-03 (nákup ve specializovaném obchodě je méně riskantní). Vyšší bezpečnost zaručují autosedačky, které úspěšně prošly náročnějšími bezpečnostními testy, které uveřejňuje časopis dTest. Výsledky některých testů, které jsou volně dostupné na internetu nemusí být zcela spolehlivé.

Vyhněte se nákupu již použitých sedaček – nevíte, v jakém stavu se sedačka skutečně nachází a zda nebyla poškozena při autonehodě. Tato poškození nemusí být na první pohled viditelná.

V případě, že kupujete sedačku se systémem isofix, ujistěte se, že je univerzální. Jestliže tomu tak není, ověřte si, že je kompatibilní s vaším automobilem. Seznam těchto automobilů by měl být k dispozici u výrobce i prodejce a dá se také vyhledat na webových stránkách výrobce.

Univerzální modely musejí být vybaveny třetím úchytem určeným k omezení rotace sedačky v případě čelního nárazu. Některé typy vozidel mají tento úchyt řešený nestandardně, a proto vyžadují použití sedačky určené pro konkrétní typ automobilu. Seznam vozidel, ve kterých je možno použít neuniverzální autosedačky se systémem isofix musí být poskytnut prodejcem. Měl by být také dostupný na webových stránkách výrobce.

Některé modely (zvláště pak sedačky skupiny 0+) se mohou používat se základnou (dodávanou, či volitelně dokoupitelnou), která zjednodušuje používání: základna zůstává v automobilu a samotná autosedačka se na ni v případě potřeby jednoduše zacvakne. Autosedačky skupiny 0+, které se používají pro batolata, totiž neslouží jen jako autosedačky, ale také pro přepravu dítěte z domu do auta nebo jako nástavbu na kočárek. Jejich použití na spaní doma se nedoporučuje, neboť může mít negativní vliv na vývoj zad dítěte. Autosedačky 0+ se dají, na rozdíl od autosedaček vyšších skupin, lehce přenášet.

Prodejna Brno

Přijďte si k nám vyzkoušet kočárek, sedačku a jiné doplňky

Otevírací doba

Po - Pá: 9 - 18 h | So: 9 - 14 h

Ceba Junama Cybex Inglesina Invictus Joie Babypoint

Mějte přehled o všech novinkách a akcích

Stačí nám nechat svůj email a budeme Vás informovat jako první.

Nahoru
zavřít