Jak vybrat autosedačku

Jak vybrat autosedačku?

Pro výběr dětské autosedačky je rozhodujícím faktorem hmotnost vašeho dítěte a také jeho výška. Rozhodně není dobré, pokud při výběru zvolíte raději větší autosedačku „aby vám déle vydržela“ a vy tak ušetřili. Autosedačka, která nebude odpovídat hmotnosti a vzrůstu vašeho dítěte není dobrou volbou, protože nebude plnit svoji hlavní funkci, a to: chránit vaše dítě!

Při hodnocení autosedaček jsou velmi důležité profesionální testy, které zahrnují i crash-testy. Tyto testy jsou prováděné v mnoha zemích jejich automotokluby, či organizacemi podobného typu:

  • Adac (Německo)
  • ÚAMK (ČR)
  • ÖAMTC (Rakousko)
  • TCS (Švýcarsko)
  • ICRT (Mezinárodní)
  • NHTSA (USA)
  • NCAP (Evropské)

Někdo možná přemýšlí, co že to ty crashtesty vlastně jsou. Česky jim říkáme nárazové testy a jedná se vlastně o zkoušky bezpečnosti (ať už autosedaček či automobilů). V rámci těchto testů je vůz testován při předem definovaných situacích. To znamená zejména čelní a boční náraz při stanovené rychlosti. Ty jsou pro jednotlivé metodiky více či méně odlišné, ale v principu velmi podobné. Výsledné hodnocení se bere na základě sil, které po nárazu působí na tělo v autosedačce a její schopnosti udržet dítě nezraněné. V ideálním případě by se sedačka při kolizi neměla ani pohnout, ale v rámci testů jsou odhaleny případy kdy se celá uvolní, případně dokonce i zlomí vejpůl. A v takové sedačce rozhodně svoje dítě mít nechcete. Dalším nedostatkem, který může vyústit ve fatální následky je uvolnění dítěte v případě kolize a jeho následný náraz do prostoru před ním. Riziko úrazu hlavy či krční páteře snad ani nemusím připomínat.

Například testy NCAP zahrnují tyto situace:

  • čelní náraz vozu v rychlosti 64 km/h
  • boční náraz do vozu rychlostí 50 km/h
  • tzv. pole test v rychlosti 29 km/h (má představovat boční náraz do stromu)

U NHTSA metodiky je to zase takto:

  • čelní náraz vozu rychlostí 56 km/h
  • boční náraz do vozu rychlostí 62 km/h
  • test převrácení

Tyto crash testy nemají co dělat s oficiální homologací (schválením k prodeji). To je jiná série testů, které jsou definovány zákonem a musí je splňovat každá autosedačka, která se u nás prodává. Testy jednotlivých auto klubů či dalších nezávislých organizací jsou obvykle náročnější a proto se může stát, že v nich výrobek neobstojí. Jelikož tyto testy běží už mnoho let, jsou na trhu známy značky, které v nich dosahují trvale dobrých výsledků. Více o nich zjistíte v seznamu ke konci článku. Nicméně i mezi těmito premianty se najdou případy, kdy výrobek známé značky v testování selže. Proto je lepší zaměřit se na výsledky konkrétního modelu, než značky obecně.

Kromě bezpečnostních testů mají důležitý vliv na výběr další dva faktory. Tím prvním je obsah škodlivých látek a druhým pohodlí a spokojenost vašeho dítěte. Obsah škodlivých látek nemáte moc šancí poznat sami, ale naštěstí se na něj sedačky testují společně s crashtesty. Často se jedná o problém zejména u levnějších sedaček a výrobců z východu. Nejde to ale tak snadno zobecnit, občas v tomto ohledu propadnou i renomované značky. A také spousta levných sedaček, z tohoto pohledu prochází na výbornou. Pokud získáme informaci o tomto neduhu u konkrétního modelu, tak tuto informaci uvedeme. Většina na těchto stránkách popisovaných sedaček naštěstí touto slabinou netrpí.

A o co se vlastně jedná? Při nevhodně zvoleném postupu při výrobě plastů může dojít k produkci vedlejších prvků, které jsou zdraví škodlivé či dokonce jedovaté. Hlavním problémem jsou polycyklické aromatické uhlovodíky. Ty jsou odpadním produktem při výrobě plastu a při jejich nedostatečném odstranění s nimi mohou děti přijít do kontaktu na povrchu sedačky. Podle jejich koncentrace to může mít méně či více závažné dopady na zdraví dítěte. Velmi dobrou práci v tomto ohledu odvádí Česká obchodní inspekce (ČOI), která většinu problémových produktů zachytí a zabrání jejich prodeji. Ale ani toto síto není stoprocentní a může se stát, že skrze něj něco pronikne.

Můžete mít sebelepší, bezpečnou a po všech stránkách nejlepší autosedačku, ale když se v ní dítě nebude cítit dobře, tak ji stejně budete muset vyměnit. Poslouchat dětský křik každou cestu autem časem omrzí každého. Naštěstí se to neděje příliš často, ale někdy se stane, že motiv, barva či jiná vlastnost autosedačky malinké prostě vadí. Naštěstí je většina modelů dostupná v několika vizuálních variacích a proto není potřeba vybírat celou sedačku znova. Jako inspirace mohou sloužit uživatelské recenze, ale každý člověk je originál a to platí samozřejmě i pro děti. To, co je pro 99 dobré, může jednomu vadit. Rozumné je, si sedačku v obchodě vyzkoušet a nebo využít 14 dní dlouhé lhůty pro vrácení zboží nakoupeného skrze internet. Naštěstí se nejedná o častý problém a věřím že se nebude jednat ani o váš případ.

Rozdělení autosedaček

Dětské autosedačky se dělí do pěti skupin. Rozdělení však není podle věku, ale podle hmotnosti dítěte.

  • Skupina 0 – používá se od narození do hmotnosti 10 kg. Tato váha odpovídá věku do 1 roku.
  • Skupina 0 + – používá se od narození do hmotnosti 13 kg. Tato váha odpovídá věku od 12 do 18 měsíců
  • Skupina I – hmotnost od 9 do 18 kg. Tato váha odpovídá věku od 1 roku do 4 let.
  • Skupina II – používá se při hmotnosti od 15 do 25 kg. Tato váha odpovídá stáří dítěte od 3 do 7 let
  • Skupina III – používá se při hmotnosti od 22 do 36 kg. Tato váha odpovídá stáří dítěte od 6 do 12 let

Můžete se setkat i s případem, kdy je možné autosedačky použít pro více váhových skupin najednou – někdy se jim říká rostoucí autosedačky. Vyrábí je třeba Joie, Avionaut, Recaro, Nania, ale třeba i Cybex, nebo Britax. Často ale bývá kvalitnější autosedačka, která je vyrobená pro konkrétní jednu velikost – má menší rozptyl váhy dítěte a nemusí tak dělat příliš kompromisních řešení:

  •       Skupina 0/I (0+/I) – do hmotnosti 18 kg
  •       Skupina I/II/III – hmotnost od 9 do 36 kg
  •       Skupina II/III – hmotnost od 15 do 36 kg

Kromě tohoto základní rozdělení se můžete setkat i s méně častými, ale přesto používanými kategoriemi dětských autosedaček:

  • 0 – 25 kg
  • 9 – 25 kg
  • od 9 kg (tím se nejčastěji myslí právě 9 – 36 kg)
  • 22 – 36 kg

Montáž

Platí, že autosedačka by se bez potíží měla vejít na zadní sedadlo. To hlavně znamená, že by neměla přesahovat do prostoru před sedadlem, aby se nemohla při případné nehodě převážit nebo poškodit. Další důležitou informací je, jak s autosedačkou naložit, pokud v ní dítě zažilo dopravní nehodu. V případě, že se nejedná jen o symbolické drcnutí, ale skutečný náraz ve vyšší rychlosti, tak důrazně doporučuji výměnu za nový kus či její prověření odborníkem. Na první pohled nemusí být patrné, že došlo k jejímu poškození a v případě další kolize, už nemusí být její schopnost ochránit zdraví dítěte na dostatečné úrovni.

Možná přemýšlíte, jak poznat, zda nebyla „bouraná“ autosedačka, kterou chcete koupit z druhé ruky. Upřímná odpověď je, že těžko. Rozhodně bych si ji prohmatal a hledal známky viditelného poškození, ale stejně jste ve velké míře odkázáni na důvěru v prodávajícího. Obecně se sedačky nedoporučuje používat, pokud jsou starší než nějakých 10-12 let. Jde spíše o orientační hodnotu, přeci jen je v jiném stavu tak ve které po dobu osmi let skoro každý den jezdilo dítě, než ta, která byla používána tři roky, pak měla pět let pauzu a poté si opět odbyla tříletou službu.

Jak na montáž autosedačky

Hned v úvodu je nutné zmínit, že je důležité dodržovat instalační pokyny od výrobce. Kdyby vám návod na její upevnění, přišel složitý a nepochopitelný, tak můžete vyzkoušet youtube a zadat hledání ve stylu „název sedačky installation“. Je velká hromada videí, často přímo od výrobce, na kterých je jasně znázorněno, jak postupovat. I když neumíte anglicky, tak nezoufejte. Z videa jde poznat vše i bez znalosti jazyka. Špatné upevnění sedačky, nebo ukotvení dítěte může mít při nehodě neblahé následky. Kdyby se celá sedačka uvolnila, tak je dítě kromě nárazu do sedadla před ním, ohroženo i samotnou autosedačkou. Obecně existují dva způsoby. Tím prvním, který využijete zejména u starších vozidel je upevnění za pomoci tříbodového pásu.  Ten je většinou provlečen zezadu autosedačky. Dítě je pak přichyceno bezpečnostními pásy, které vedou přímo z dětské autosedačky. Zjednodušeně lze říct, že je to jako byste na sedadlo poutali sami sebe.

Další možností je tzv. isofix. Jedná se o systém, který umožňuje pevné spojení sedačky s konstrukcí auta. Jde vlastně o kombinaci úchytných bodů na sedadle automobilu a záchytných ramen na autosedačce.  Autosedačku pak vždy jen do auta jednoduše nacvaknete, nebo vycvaknete. Kotevní body jsou umístěné na krajních sedadlech vzadu. Díky tomu je pevně spojena s konstrukcí automobilu a maximalizuje tak stabilitu a odolnost při nárazu. Dítě je v autosedačce připoutané pásy, které vedou přímo ze sedačky (používají se zejména u dětí, které váží méně jak 18 kg). U dětí, které mají více než 18 kg, ale sedačka je opět fixovaná pomocí ISOFIX, se používá k připoutání klasický tříbodový pás. Nutno podotknout, že samotný ISOFIX ještě není zárukou bezpečnosti. Tento systém se kvalitou svého provedení mezi jednotlivými výrobci a modely liší. Naštěstí jsou k dispozici zmiňované výsledky crash testů, které napoví, kterým výrobkům se vyhnout. Závěrem lze říct, že pokud to váš automobil umožňuje, tak je ISOFIX snadnější a bezpečnější způsob ukotvení.

Novorozenci

Pokud vás trápí otázka jakou koupit autosedačku pro novorozence (tedy ihned po narození miminka), tak rozhodně by to měla být kolébka. Taková, ve které bude miminko úplně ležet. Autosedačka vajíčko ze skupiny 0 a 0+ by z počátku mohlo být nepohodlné, protože je příliš velké.

Děti však rostou velmi rychle a vy se stejně budete zajímat o to, jakou sedačku od 0-13 kg koupit. Tyto autosedačky spadají do skupiny 0+. V autě se umisťují tak, aby vaše miminko bylo zády ke směru jízdy. Tato poloha se volí proto, že je v ní váš novorozenec lépe chráněn pokud by došlo k nárazu. Tvrdá skořepina je pevnou oporou pro záda, krk a hlavu (novorozenci ještě nemají dostatečně vyvinuté svaly na krční páteři).

Pokud vlastníte auto vybavené systémem ISOFIX, pak si můžete pořídit autosedačku s bází, kterou můžete s ISOFIXEM propojit. Báze je podstavec, který se natrvalo nechává připojený v autě a vajíčko se sem pouze jednoduše nacvakne. Pokud nebudete mít isofix bázi, tak to nevadí. Autosedačku připoutáte bezpečnostním pásem. 

Výhodou isofix je, že dětské vajíčko jen zaklapnete do báze a jedete. Ze zkušenosti tohle opravdu hodně oceňujeme. Bez isofixu musíte před a po jízdě složitě pásat a odpásat sedačku – to je opravdu otravné – byť to zabere pár vteřin.

Autosedačky pro miminka jsou obvykle lehké. Čím lehčí, tím lepší – pokud se s vajíčkem budete tahat bez kočárkového podvozku, tak oceníte každé deko. Vajíčko sice můžete připevnit na podvozek kočárku, ale pro mimčo je určitě lepší, pokud ho budete vozit v kočárku s klasickou korbičkou. Bude ležet rovně, což je podstatně lepší poloha, než polosed ve vajíčku.

Vajíčka se obvykle dají připojit skoro na každý podvozek. Už moc neplatí, že vajíčko jedné značky nedáte na podvozek kočárku jiné značky. Výrobci autosedaček se snaží vyrábět redukce, aby bylo vajíčko připojitelné na jakýkoliv podvozek – předem se ale raději ptejte prodejců – některé kombinace značek mohou být tak exotické, že redukci vyrábí jen nějaká čínská značka a bude potřeba ji objednat pár týdnů dopředu.

Při výběru pro vás té nejlepší autosedačky 0-13 kg si dejte pozor, aby byla bezpečná také proti bočnímu nárazu. Kvůli bočnímu nárazu jsou bočnice kolem hlavy vyvýšené a zesílené. Sedačka by také měla mít výškově nastavitelné pásy s centrálním utahováním a hlavně by měla být pohodlná. Nejlepším testem autosedačky vám může být pouze vlastní zkušenost.  Uvědomte si, že miminko ve vajíčku nebude sedět, a tak sklon autosedačky nejlépe vyzkoušíte přímo na sedadle vašeho auta. Hodně napoví i testy autosedaček německého ADAC (odkaz je o 4 odstavce níže).

Nejdůležitější věc ze všeho je horní hrana autosedačky. Ta musí vždy končit nad horním okrajem uší dítěte. V případě nehody pak nemůže dojít ke zranění spodiny lebeční (týl dítěte).

Dítě ve vajíčku může být maximálně dvě hodiny, pak je třeba na nějaký čas dítě vyndat. Je to důležité proto, že poloha dítěte ve vajíčku je specifická pro zvýšení bezpečnosti dítěte při jízdě. Obvykle je „nejlepší“ poloha pro vývoj páteře miminka v lehu na zádech – to ale v autě nelze. Protože při brzdění auta by největší tlak šel dítěti do ramen (tam kde by byly pásy, kdyby taková poloha vůbec byla v autě hypoteticky možná). V bezpečném polosedu se tlak rozkládá do zad. Pokud jedete třeba z Prahy do Ostravy, tak si naplánujte přestávku někde kolem Brna. To zhruba vyjde na dodržení maximálně 2 hodin jízdy ve vajíčku.

Některé autosedačky mají i speciální úpravu pro ležení ve skoro rovné pozici. Toto nastavení je možné použít jen mimo auto – třeba pokud autosedačku dáte na kočárkový podvozek. Takto je dítě v sedačce v podobné poloze jako v hluboké korbě kočárku. To se hodí třeba na výlet do města. Přijedete, přehodíte sedačku do polohy vleže, připnete na podvozek kočárku a korbičku můžete nechat doma.

Batolata

Až vám novorozeně z první autosedačky vyroste, položíte si otázku, jakou autosedačku po vajíčku vybrat?

Při výběru té nejlepší dětské autosedačky se budete pohybovat ve skupině I od 9kg. Jistě velmi oceníte praktičnost těchto autosedaček, které můžete jednak polohovat, takže dítě může pohodlně spát, ale jsou také vyšší. Dítě v nich tedy sedí výš, lépe vidí z okna a to už je pro něj zábava. Pokud se nemůžete zbavit otázky, jakou autosedačku pro dvouleté dítě vybrat, pak si pečlivě přečtěte tuto část.

Jakou autosedačku 9-18 kg vybrat? Určitě by se měla dát polohovat. Polohovací autosedačku můžete i s dítětem operativně nastavovat mezi sedem a lehem, pokud například během cesty usne. Při výběru se zaměřte na snadnost použití mechanismu polohování i při jízdě. Nezapomeňte také na zesílené bočnice v oblasti hlavy. Ty vašeho potomka chrání před bočním nárazem. Sedačka by měla být také vybavena vlastními výškově nastavitelnými pásy s centrálním utahováním. Test dětské autosedačky opět nejlépe provedete ve vlastním voze. Můžete tak zjistit, jestli je pro autosedačku vhodné opěradlo v interiéru auta, jestli se vám nehýbe podsedák atd.

Nejlepší autosedačky 9 – 18 kg mají často systém uchycení ISOFIX, díky kterému pevně propojíte sedačku s autem. Autosedačku s ISOFIX můžete použít i do auta, které tento systém nemá. Je zde totiž možnost přichytit autosedačku pomocí tříbodového autopásu. Myslete však nato, že autosedačka se systémem ISOFIX je těžší než sedačka, která tento systém nemá.

Při výběru vám kromě vlastního testu autosedaček mohou pomoct také recenze autosedaček, které najdete v odkazech naší tabulky v sekci info.

Předškoláci a školáci

Jakmile vaše děti přesáhnou váhu 18 kg, je dobré se začít poohlížet po nové autosedačce. Zde už budete vybírat z kategorie sedaček 9-36 kg, v některých případech je rozpětí 15 – 36 kg.

Tyto autosedačky už nemají vlastní pásy. Dítě se v nich poutá klasickým bezpečnostním tříbodovým pásem, který je v každém autě.

Jestliže se ptáte, jakou sedačku 15 – 36 kg vybrat, nebo jak vybrat autosedačku 9 – 36 kg, pak vám odpovědí budou dvě možnosti.  Buď můžete zvolit autosedačku se zádovou opěrou a s možností výškového nastavení, nebo sedačku bez zádové opěry, což je klasický podsedák.

Podsedák v autě slouží pouze proto, aby přizvedl dítě a šikmá část autopásu mu nešla přes krk. Pokud však zvolíte autosedačku se zádovou opěrou, pak bude autopás veden přesně jak v šikmé, tak vodorovné části přes tělo dítěte. Zádová opěra je velmi důležitá, protože je vybavena boční ochranou hlavy. Někdy se dá i mírně sklopit, pokud potomek usíná a také zabraňuje posunutí pásu třeba ke krku dítěte. Podsedák je o dost levnější než klasická dětská sedačka, menší a také skladnější. „instalace“ je skutečně záležitostí sekund. Z pohledu bezpečnosti však mnoho nepřináší. Není pevně fixován v automobilu a může se během jízdy posouvat.

Dětská autosedačka 9 – 36 kg, ale i nejlepší autosedačka 15 – 36 kg by se měly začít používat v době, kdy „človíček“ dorůstá 90 – 100 cm. Používáte je až do výšky 150 cm.

Při výběru dbejte na to, zda je autosedačka bezpečná proti bočnímu nárazu a zda se dá alespoň mírně polohovat kvůli spaní.  

Měli byste také vědět o možnosti dokoupení tzv. šokabsorbu, což je návlek na bezpečnostní pás z absorpční hmoty. Šokabsorb, pokud dojde k nehodě, zmenšuje zatížení hrudníku a je prevencí proti vzniku modřin. Navléká se na tu část pásu, která vede přes hrudník a rameno.

Pokud si chcete udělat test autosedaček 9 – 36 kg, nebo porovnání autosedaček 15 – 36 kg opět doporučujeme jejich vyzkoušení přímo ve vašem autě a nejlépe i s potomkem.

Pokud se ptáte, jaká je nejlepší autosedačka, pak je to ta, kterou si sami vyberete a která vyhovuje vašim potřebám. Jestliže hledáte nejlevnější dětské autosedačky třeba polohovatelné, nekupujete je „z druhé ruky“. Nikdy totiž nevíte, v jakém stavu autosedačka skutečně je, nebo jestli nebyla poškozená při autonehodě.